Formandens beretning for 2019

Ordinær generalforsamling tirsdag den 18. februar 2020

Formandens Beretning:

Så er det tid at slutte endnu et år i Aabenraa Golfklubs historie.

Vejret blev jo noget anderledes end i 2018 med mere regn, hvilket sådan set var godt nok, men for meget og for lidt, begge dele er lige skidt.  Så selvom greenkeeperne i nogle perioder næsten sad på maskinerne i døgndrift, var det ind imellem ikke nemt at følge med.

For selv om det regnede, var det alligevel varmt, så græsset groede helt vildt

Den megen regn har også bevirket, at én del vinterarbejde stadig venter. Vi mangler bl.a. at få klippet ca. 2 km hegn, mand og maskine er klar, men da vi ikke har fået frost eller en længere periode med tørvejr, er det simpelthen umuligt at gå i gang med.

Hen over sommeren blev  vi opmærksomme på, at arbejdet blandt greenkeeperne ikke kørte optimalt og for at gøre en lang historie kort, blev vi nødt til at opsige Aleksander. Heldigvis var Per Ditlev, som er udlært greenkeeper, blevet ansat ved sæsonstart og han var villig til at overtage posten som chefgreenkeeper, hvis den øvrige stab ligeledes ville fortsætte. Dette viste sig ikke at være et problem og vi fik ro på og arbejdsglæden tilbage på greenkeepergården.  Så 2020 starter ud med Per ved roret og fra det tidlige forår er også Kim, Mads og Kurt (der kommer tilbage) på banen igen.

Og de får nok at se til det kommende år. Greens skal proppes tre gange, så vi kan få gammel materiale udskiftet med sand. Dette  vil skabe bedre vækstbetingelser og give os mulighed for, hvis vi undgår svampesygdomme, at holde greens åbne hele året . Første propning finder sted i starten af sæsonen og anden propning midt i sæsonen. Disse to propninger er kun 8 mm, altså de små huller, så greens vil være klar i løbet af få dage. Den sidste propning vil blive med lidt større huller, nemlig 12 mm og 20 cm dybe, så her skal der køres ca. 60 tons sand i efterfølgende.  Ingen tvivl om,  at Pers store drøm er, at de samme frivillige – og gerne flere – stiller op igen i år.

Ligeledes vil halvdelen af hul 16 og dele af hul 9 og 13 blive topdresset. Dette gøres for at vi kan se, hvor meget sand, der skal bruges for at optimere væksten og på den måde undgå overfladespænding. Vi skal på de 1,2 ha bruge ca. 72 tons sand, men regner ikke med, at spillet vil blive generet, da det bliver kostet ned. At vi kun udfører arbejdet på halvdelen af hul 16 skyldes, at vi i løbet af sæsonen vil sende en drone op for at kunne analysere, om der er forskel i væksten m.v.

Synsmæssigt vil banen også ændre sig den kommende sæson. Vi får nye teestedskilte og samtidig bliver der lavet nye bænkarealer, hvor vi samler bænk, skraldespand og boldvasker. Det skal anlægges på fliser og er et større arbejde, end grenkeeperne selv  kan klare ved siden af det daglige arbejde, så også her vil der blive brug for frivillige. Vi skal gerne have det hele klar til åbningsturneringen sidst i april, og vi melder ud, når dette arbejde er klar til at gå i gang.

Derudover er der bestilt nye henvisningsskilte til alle huller, således vore gæster kan finde rundt på banen, samt et ønske fra medlemmerne, nemlig nye kopper og letvægtstænger til greens. På disse stænger kommer et lille rødt flag med teksten ”ret nedslagsmærker op” Dette lille flag flyttes så efter hvor hullet er , således, at når flaget er øverst på pinden, står pinden bagerst o.s.v.  Samtidig bliver alle stænger udstyret med ”boldopsamler” så man ikke skal have hånden ned i koppen efter sin bold med risiko for at beskadige hulkanten.

Så med alle de nye tiltag på banen håber vi selvfølgelig at kunne tiltrække endnu flere greenfeegæster. Vi havde i 2019 rigtig mange greenfeegæster først på sæsonen, men efterhånden som sæsonen blev mere og mere regnfuld faldt gæsterne fra og vi nåede desværre ikke op på det antal, vi havde forventet, hvilket desværre også afspejler sig i regnskabet, hvor vi i år kommer ud med et underskud mod forventet overskud ifølge budgettet.

Til gengæld har vi fået en stab af frivillige, der sørger for, at vore gæster får en venlig modtagelse, hvilket gæsterne også giver udtryk for, når de bedømmer banen efter besøg.  Ønsket er, at denne stab bliver øget med lidt flere medlemmer, for det giver et godt indtryk, når du bliver budt velkommen i en klub. At denne stab så samtidig får fyldt div. automater op, fejer og støvsuger lidt, hvis det er nødvendigt, sørger for, bilerne er sat til strøm, så de er klar til næste kunde, ja, der er mange ting, man kan gå og hygge sig med, når man nu alligevel er på ”arbejde”.

Efterfølgende har vi også fået en lille fast stab i butikken, så vi satser på, at vi i den kommende sæson kan annoncere med flere faste åbningstider.

På juniorsiden gik vi, sammen med Ronni, ind i et samarbejde med DGU, der havde valgt 10 klubber på landsplan til at være med i et projekt, der går ud at få flere juniorer til at spille golf helt nede fra 4  – 5 års alderen.  Rundt omkring i landet er der opstået en hel zoologisk haver af diverse juniorgrupper der er blevet aber, krokodiller, bjørne m.v. – vi er blevet astronauter, og konceptet er blevet en stor succes.  Allerede nu har vi haft en rigtig fin tilgang  i de yngre årgange, nemlig 11 mellem 5 og 10 år og sidegevinst i form af et par fædre, der har meldt sig ind, er et ekstra plus – og vi kom endda lidt sent i gang. Der skydes raketter af, slås bolde efter måne, sol og jorden i form af store balloner og til sæson 2020 er der investeret i endnu flere sjove ting, der kan aktivere børnene, samtidig med, at de lærer at spille golf. Projektet er ikke gået ud over den daglige økonomi, da vi ansøgte og fik penge direkte til dette projekt.

Vi havde også i 2019 stor glæde af  de pæne beløb, Tirsdgspigernes Pink-arbejde har kunnet sende videre til støtte for brystkræft. Det udmøntede sig i, at vi blev vært for de to turneringer,  Pink-organitationen holder hvert år med deltagere fra hele landet.  Med små 100 deltagere både forår og efterår var der meget lyserødt i klubhuset. Desværre holdt farven ikke på banen, for vejret viste sig til begge turneringer fra den værste side, så regntøjet måtte findes frem. Men på trods af vejret blev det en stor succes, pigerne fik meget ros fra Pink-organisationen, der står bag og selv JydskeVestkysten og TV-Syd havde fundet vej herud. Vi håber så, at mange af deltagerne har fået lyst til at komme igen og spille banen i solskin.

Vores tilbagevendende arrangement Uge 29 slog virkelig rekord i år. Med over 500 deltagere hen over de fire dage kan vi kun betragte det som en stor succes og vi gentager selvfølgelig igen i år, atter med nye tiltag, både med hensyn til spilleform, forplejning og præmier, så sæt allerede nu kryds i uge 29 – der bliver hurtigt udsolgt.

Efter lang tids korrespondance og div. ansøgninger fik vi endelig i december dispensation til at indrette os med vintergolf i en tom lagerhal i Rødekro.  At vi kom så sent i gang har nok gjort, at ikke så mange som forventet har meldt sig til, men hvis vi skulle være så heldig, at hallen ikke bliver solgt, har vi allerede dispensation til at bruge samme bygning to år frem.

Jeg har nu kun tilbage at sige tak for de ti år, jeg har fået lov til at være Jeres formand. Det har været 10 begivenhedsrige år og ser jeg lidt tilbage, er der et par ting, der springer i øjnene. De første år med bl.a. financiering af  klubhusbyggeri, byggemøder, flytning, nedtagning af det gamle klubhus m.v.  Positive år trods en konkurs ved firmaet, der stod for byggeriet, med efterfølgende bøvl for at få byggeriet frigivet af konkursboet. Så blev det hverdag, for slut 2013 til og med 2015 stod virkelig i krisetegn. Jeg har slet ikke tal på alle de møder vi havde med både Nykredit og Sydbank  for at overleve de dyre swaplån vi havde i banen. Så fra 2016 kom løsningen ved at Aabenraa Golfbane PS overtog bane og klubhus, så vi nu sidder til leje for en husleje, der er til at betale. Så de sidste par år som formand har været lidt sjovere, hvor vi har kunnet følge med i, at der er blevet investeret i banen med tiltag vi som klub ikke ville have råd til,  jeg kan bare nævne rullegræs på hul 17, nye træer, trænerhus og nu de nye installationer på banen.

Men i alle de ti år er der en ting, der virkelig har været det hele værd, nemlig alle Jer, der aldrig har sagt nej til at give et nap med, om det så har været økonomisk eller på det praktiske plan. Vi er aldrig blevet mødt med et nej, når der har været brug for hjælp og jeg håber virkelig at I forsætter i samme spor, for der bliver brug for det, også i årene der kommer.

Også en stor tak til personalet med Ronni og Per i spidsen. I er altid friske på at give den en ekstra skalle, når det er nødvendigt  og har været med til at gøre det lidt sjovere at være formand med Jeres positive tilgang til tingene.

Samtidig skal der lyde en stor tak til baneejerne for Jeres støtte og engagement i klubben. Jeg tror ikke, vi havde siddet her i dag, hvis det ikke var for Jer og I har været med til at gøre arbejdet lidt lettere de sidste år.

Så endnu en stor tak for de ti år og held og lykke til den nye formand, der nu skal være med til at føre Aabenraa Golfklub frem til den bedste klub og bane i Sønderjylland – mindre ambitioner er der ingen grund til at have, grundlaget er i orden.

Formand
Jonna Andersen

Udgivet i Nyt fra Aabenraa Golfklub, Referater Bestyrelsesmøder.