Ref. Generalforsamling 2014

Nedenstående findes referatet af den ordinære Generalforsamling i Aabenraa Golfklub i 2014

Referat af Ordinær Generalforsamling torsdag den 6. Februar 2014 kl. 19:00 i Klubhuset

Dagsorden ifl. vedtægterne:

1)   Valg af dirigent

2)   Valg af stemmetællere

3)   Formandens beretning

4)   Fremlæggelse af regnskab

5)   Fremlæggelse af budget, samt fastlæggelse af kontingent

6)   Indkomne forslag.

7)   Valg til bestyrelsen

På valg er:

Asger Schmidt (modtager ikke genvalg)

Ole Herlev Nielsen (modtager ikke genvalg)

N. Preben Pedersen (modtager genvalg)

Svend Pedersen (modtager genvalg)

8)   Valg af suppleanter.

På valg er:
1.suppleant : Carsten Perret Gentil (modtager ikke genvalg)
2.suppleant : Kent Nissen

9)   Valg af revisor og revisor-suppleant

10) Eventuelt

Kommentarer til ovenstående punkter

Ad 1: Formand Jonna Andersen bød velkommen til årets generalforsamling som havde samlet 99 fremmødte. Efter indstilling fra bestyrelsen blev Jens Jepsen valgt som dirigent. Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen var lovligt indvarslet.

Ad 2:  stemmetællere 3 i alt.

Ad 3: Jonna Andersen fremlagde bestyrelsens beretning:
Velkommen til den årlige generalforsamling .

Så gik endnu et år med mange forskelligartede oplevelser som der nu engang er på steder, hvor mange mennesker mødes, nogle desværre negative, men heldigvis, de fleste oplevelser har, set i bakspejlet, været positive.

Som vanligt vil jeg starte med banen. På personalesiden gik det desværre sådan først på sæsonen, at det kneb med at få det mandskab vi havde behov for. Sammenholdt med, at vi havde sne på banen helt ind i april gjorde, at vi kom bagefter med klipningen, hvilket i første omgang gik ud over roughen, der nok blev en lille smule for høj. Men ikke nok med det, da vi så endelig kom i gang med at klippe roughen, gik maskinen i stykker. Dette gav først på sæsonen en del klager og utilfredshed, både blandt vore medlemmer, men desværre også blandt vore gæster. Efterfølgende, da klipperen kom i gang igen og Jørgen efterhånden fik roughen formet, så den passer til spillet og banens form, ja så har der for resten af sæsonen kun været ros tilovers for vores bane.

Oven i dette har vi så også lavet aftale med en lokal fåreavler, der tilfældigvis også er medlem. Han skærer roughen helt ned to gange om året – han får foder og vi får efterhånden en rough, der bliver mere åben, men således, at den stadig former banen – det kan da kun være positivt.

Et andet stort diskussionsemne omkring banen har været pindplaceringen – jeg behøver vel slet ikke at sige hul 5 og til dels lidt hul 16. Jeg må desværre sige, vi må leve med det lidt endnu. Jørgen er kommet med en løsning, som udgiftsmæssigt kan holdes inden for budgettet, så vi regner stærkt med, at vi i løbet af september/oktober går i gang med dette arbejde. Igen lidt positivt.

Meget positivt er det også, at vi ved sæsonstart i år har mandskabet på plads. Jørgen disponerer fra sæsonstart over Jens, der er udlært hos os og som kender banen som sin egen bukselomme, Bo, der går ind i sit andet år som elev, og som jo næsten boet her ude siden han var 13 år og så Mathias, der har været ansat som rotationsmedarbejder et år og fortsætter som sådan også i år. Altså et godt sammentømret team, der kender hinanden, så vi har et bedre udgangspunkt for banens vedligehold i år.

Derudover skal der investeres i en ny fairwayklipper. Den vi har begynder at vise tegn på nedslidning, hvilket der ikke er noget at sige til, da den kører hver eneste dag i sæsonen og vi vil virkelig være på R…, hvis den bryder ned, uden at vi har en erstatningsklipper.

2013 blev også året, hvor vi for alvor tog det nye klubhus i brug. Allerede ved indvielsen den 6. april, hvor der virkelig var mange mennesker igennem huset, kunne man fornemme, at det var det rigtige vi havde gjort. Ikke, at vi havde ret mange andre muligheder, men der er alligevel blevet sat mange spørgsmålstegn ved, om dette nu også var nødvendigt.

På den korte bane har det økonomisk kostet mere end vi havde regnet med. Dette skyldes som jeg allerede var inde på sidste år en konkurs, forlænget byggetid, øgede byggesags-renter, manglende indtægter m.m. som for alvor slog igennem i år. Vi blev derfor hen over sommeren klar over, at skulle vi klare os igennem likviditetsmæssigt, ville vi få behov for væsentlige besparelser i forhold til budgettet for de kommende to år. Dette endte ud i et nyt budget til banken, der gav grønt lys til midlertidig udvidelse af kassekreditten, hvilket jo var positivt, men den negative effekt var, at vi måtte sige farvel til en dygtig medarbejder, vores klubsekretær René. Absolut ingen nem løsning, for de nemme løsning findes ikke i sådan en situation, men der var desværre ingen anden udvej, hvis vi skal opfylde de betingelser, der er sat op fra bankens side, og det skal vi.

Dette giver så selvfølgelig nye udfordringer. For det første fandt vi ud af, at vi har været meget sårbare ved, at mange af de daglige rutiner har ligger ved en person. Det fandt vi ud af på den hårde måde, for på tidspunktet, hvor vi skulle melde ud til jer medlemmer omkring den nye situation på kontoret, gik vores hjemmeside ned og den server, vi havde vores nyhedsbreve på blev blacklistet ved mange udbydere på grund af manglende sikkerhed.

Dette gav ris til bestyrelsen for manglende information og med fuld ret, men vi viste faktisk ikke på daværende tidspunkt, hvad vi kunne gør. Der er nu nedsat en gruppe, der arbejder med hjemmesiden for at få den på plads og vores nyhedsbreve har, som I sikkert har bemærket, fået nyt udseende. Og sådan vil det blive fremadrettet, det nytter ikke at sige, vi plejer.. for plejer er død. Godt nok har Wiesel sin daglige gang i klubben, men han har titel af træner og skulle gerne udnyttes som sådan, så alt klubarbejde vil de kommende år hvile på frivillige hænder. Vi vil fra bestyrelses side selvfølgelig gå forrest i arbejdet med klubben og alle administrative opgaver, men håber selvfølgelig, at I vil støtte op omkring os, for vi kan ikke klare dette arbejde alene. Vi skal stadig bruge hjælpere til begyndere, startere i weekenden, hjælpere i juniorudvalget som for øvrigt lige nu består af ingen, hvilket jeg syntes er meget trist, hjælpere til banekontrol, hjælpere til turneringsudvalget, ja listen er lang, men jeg har jo set, at når det gælder, så har vi verdens bedste medlemmer, så jeg er sikker på, at vi nok skal komme igennem de næste par år med skindet på næsen.

Og det med verdens bedste medlemmer så vi bl.a. på indvielsesdagen, hvor I virkelig bakkede op omkring de tiltag der var. Både som medvirkende direkte, men også ved at møde talstærkt op på denne kolde, men solrige forårsdag. Selv pressen var imponeret over alle de mennesker, der myldrede rundt alle steder og vi kunne jo se, hvordan I som medlemmer gerne gav gæster en rundvisning i ”jeres” hus. Dejligt var det også, da I mødte op og fik de sidste fliser lagt. Dejligt var det også, at da vi fik møbler til terrassen sponseret, gik et hold i gang med malerpenslen og at andre i næste omgang mødte op og fik det hele skruet sammen. Dejligt er det også, når man får en sten forærende til klubbens indkørsel, så gæster ikke er i tvivl om, hvilken klub de besøger og dejligt er det også, når en flok møder op og får sået græs, ja selv det at holde bilerne rengjorte så de er klar til udlejning, er der medlemmer der tager sig af med den største selvfølgelighed. Dertil kommer så de medlemmer, der medvirker til at holde de daglige udvalg kørende, de medlemmer, der tog en tur med boldopsamleren og de medlemmer der hjalp til med servicering af gæstegrupper.

Ja, jeg kunne blive ved med små og store ting, under alle omstændigheder skal der lyde en stor tak til alle, der på en eller anden måde har bidraget til det frivillige arbejde i klubben. Så derfor er jeg slet ikke i tvivl om, at med den entusiasme mange har udvist, skal vi nok komme igennem den ”lille” krise vi er i lige nu.

For det skal ingen hemmelighed være at vi er inde i en lille krise lige nu. Vi havde desværre en del, der meldte sig ud her i efteråret og det opvejes desværre ikke af de prøvemedlemmer, der nu er blevet medlem af klubben. Derudover har en del meldt sig over i flexmedlemsgruppen, hvilket jo ligeledes belaster økonomien. Derfor er vort budget for næste år også lagt meget forsigtigt på indtægtssiden, så hvert nyt medlem I kan skaffe, hver nye sponsor vi får i hus, hver ekstra krone I bruger i shoppen, og her skal siges, at 2013 gav et rigtig pænt overskud, hver ekstra træningstime I tager, hvilket jo også kommer jer selv til gode i form af bedre spil, ja alt det vil kun bidrage positivt til, at vi kan nå vore mål. Hertil skal også siges, at jeg håber I alle vil stå sammen og være med til at mane dårlige rygter til jorden. Enkelte af de medlemmer, der meldte sig ud gav den begrundelse, at de lige så godt kunne melde sig ud inden vi gik konkurs og det er jo slet ikke det vi taler om. Det eneste vi taler om er, at der måske, og jeg siger måske, sker en mindre serviceforringelse i forhold til vore medlemmer og gæster, der skal være lidt mere selvhjulpne i det kommende år og er vi ellers villige til at hjælpes ad, skal det nok gå.

Når alt det er sagt, vil det næste nok undre en lille smule, men som det ser ud nu, skal der også bygges i 2014. Ved hjælp fra div. fonde og firmaer er det lykkedes at samle penge nok ind til at vi kan bygge en længe ønsket overdækning af den øverste del af drivingrange. Byggeansøgning er sendt af sted og et byggehold står klar til den praktiske udførelse, så det er ikke et projekt, der belaster klubbens økonomi, for som sagt, pengene er søgt direkte til dette stykke arbejde og holdes derfor uden for den daglige drift.

Så med de positive briller på ser jeg med stor fortrøstning frem til arbejdet i 2014. Vi har fået etableret et rigtig godt samarbejde med Toftlund, som I har taget rigtig godt imod. Vi har et nyt, lyst, velfungerende klubhus med plads til alle. Vi har en fantastisk bane, som stort set kun får ros fra alle, der besøger os. Vi har et velfungerende klubliv med bl.a. Klubberne i klubben i front – måske lige med undtagelse af juniorafdelingen, men den skal vi også nok få styr på, det er jeg sikker på. Vi har et dygtigt personale, der gør alt, hvad der står i deres magt for at gøre livet på golfbanen til en fornøjelse for os alle, hvilket de skal have stor tak for og vi har de bedste medlemmer, der gør min dag på golfbanen til en fornøjelse, ja, hvad kan man så ønske sig mere. Jo en velfungerende bestyrelse, der står bag én i det daglige arbejde og det har jeg haft trods alle forhindringerne.

Stor tak til jer for de mange timer I bruger her. Meget af det arbejde, der foregår i en bestyrelse er ikke altid lige synligt for medlemmerne, men tro mig, der arbejdes seriøst på alle fronter. I år har Ole Nielsen og Asger Schmidt desværre valgt at stoppe af personlige årsager. Til jer to skal der lyde en stor tak for det arbejde, I begge har udført i bestyrelsen, I vil blive savnet med de kompetencer, I hver især har haft. Men derfor ved jeg også allerede nu, at vi fra i morgen har min. tre nye medlemmer at trække på, og jeg er sikker på, at uanset hvem det måtte blive, kommer de med hovedet fuld af idéer og ny energi, således bestyrelsen står styrket til arbejdet de kommende år.

Ad 4: Specifikationer kan ses i regnskabet. Årets resultat ender med et overskud på : 183 tkr. Der er indtægtsført 131 tkr. til hensættelser af indskud. Shoppen har givet overskud på 156 tkr.

Renteswop: renten skal op 5,4 % hvis lånet skal gå i nul.

Regnskabet enstemmigt godkendt.

Ad 5: Forslag til budget:

Foreningens budget fremlagt af Jan Aagaard Andersen

Kommentarer:

70 nybegyndere er startet i 2013 (ikke alle har meldt sig ind).

Ekstra indsats gøres for sponsorater.

Forventet færre omkostninger.

Samlet resultat forventet for 2014 : 600tkr

Resultat skal være så stort fordi der er forpligtelser i forbindelse med tilbagebetaling af lån.

Der er intet indskud i 2014.

Kommentarer fra salen: Kan man kun spille i DK med flexmedlemsskab? Svar følger snarest.

Opfordring fra medlem:

Desværre er det stadig de gamle medlemmer fra klubbens start som fortsat ”trækker det store læs” i foreningen. Derfor en opfordring til at flere yder en indsats for klubben.

Kan vi nå budgettallet? Kan der skaffes nye sponsorer? Kontingent er det for højt.?

Der mangler nye prøvemedlemmer.

Er det nødvendigt med et indskud? (en opfordring til bestyrelsen om at behandle problematikken.)

Samarbejdet med Toftlund: kontingentet gælder for 2013 og 2014. Kontingentet er ikke fastlagt for 2015. Der opfordres til at holde øje med eventuelle ændringer i betingelserne. Udmeldelsesfristen for ordningen er som angivet i vedtægterne.

Opfordring til bestyrelsen om at undersøge, hvorvidt der er medlemmer som ønsker give afkald på deres indskud?

Budget enstemmigt godkendt.

Nye kontingentsatser
 Gruppe                                   2013             2014

Senior                                           5200             5300

Ynglinge                                       2700             2725

Junior                                           1100             1100

Flex-hverdag                               3700            3775

Langdistance Senior                 2800            2875
– Ynglinge                                    1450            1475
– Junior                                          700              750

Flex                                              1800            1900

Prøvemedlemskab                      700              700

Passive                                          700             700

Studenter ynglinge/senior      -50 %          -50 %

Kontingent for Toftlund              0              399
Ad 6: intet.

Ad 7:

Valgt :

N. Preben Pedersen (genvalg)

Svend Pedersen (genvalg)

Kent Nissen (fra suppleant til bestyrelse)

Henning Kjeldsen (ny til bestyrelse)

Ad 8:

Valgt:

1. suppleant : Preben West

2. suppleant : Carsten Chr. Iversen

Ad 9: Genvalg af Michael Anker KPMG som revisor og Christian Poulsen, Revisionscentret som revisorsuppleant .

Ad 10: Klubbens ”Order of merit” blev i år uddelt til Anne Birgitte Kolding. Klubben ønsker tillykke.

Træning for nogle juniorer er et problem fordi træningen har skiftet ugedag. Der er indkaldt til et ”forældremøde” den 25. februar hvor man opfordres til at møde op.

Er det muligt at sælge eller købe sine gamle køller og jern via klubbens hjemmeside? (bestyrelsen behandler forslaget)

Turneringsplan er ikke endelig afklaret. Se klubbens hjemmeside for nyheder.

Hvad skal der ske med eliten? Hvem er tovholder ? (det har i 2013 været Asger Schmidt – stor tak og ros til Asger)

Der mangler nyt tøj til eliteholdene. Træningen vil være på samme betingelser som i 2013.

Der vil i løbet af foråret være en række demodage på Driving rangen med golfudstyr første gang Ping-udstyr d. 12. april.

Fra salen blev bestyrelsen takket for årets indsats.

Konstituering af bestyrelsen:

Formand: Jonna Andersen.

Næstformand: Svend Pedersen.

Kasserer: Jan Aagaard Andersen.

Sekretær: N. Preben Pedersen.

Jytte Callesen

Henning Kjeldsen

Kent Nissen

Baneudvalgsformand: Henning Kjeldsen.

Medlem af baneudvalg Carsten Chr. Iversen.

Referent : N. Preben Pedersen

Udgivet i Referater Bestyrelsesmøder.