Ref. Generalforsamling 2016

6)   Indkomne forslag

7)   Valg til bestyrelsen

På valg er:

Svend Pedersen (modtager ikke genvalg)

1. Preben Pedersen (modtager genvalg)

Henning Kjeldsen (modtager genvalg)

Jytte Callesen (modtager genvalg)

8)   Valg af suppleanter :

På valg er :

1. suppleant Preben Westh (modtager ikke genvalg)
  2. suppleant Erik Dahl (modtager genvalg)

9)              Valg af revisor og revisor-suppleant

Eventuelt

Antal stemmeberettigede:

• 110 stemmeberettigede
  • 1 passiv ikke stemmeberettiget.
  • 4 fuldmagter

Ad 1

Forslag: Jens Jepsen

Jens Jepsen valgt

Ad 2

Skriftlig afstemning

Michael Anker(stemmetæller)

Ad 3

Jonna Andersen fremlagde bestyrelsens beretning:

”Denne beretning tager udgangspunkt i den beretning, i fik ved den ekstraordinære generalforsamling i 2015.

Som nævnt i denne, stod vi i den situation, at vore greenkeepere ikke fik deres løn til tiden ultimo februar. Men de blev og var klar til at tage fat fra den dag, den økonomiske situation var afklaret.  Og der var meget at tage fat på, for vinterarbejdet ventede, samtidig med, at græsset begyndte at gro, så de var virkelig udfordret. Men det lykkedes og banen har hele sæsonen virkelig stået flot, både fairway og greens. Roughen er stadig vores smertensbarn, den er stadig, især lige inden høst, al for tæt  i bunden, men det skulle hjælpe efterhånden, da vi nu fjerner græsset i stedet for, at det ligger og gøder i bunden. Her hen over efteråret er fairway ligeledes blevet behandlet og verti-drænet, hvilket var stærkt tiltrængt efter 10 års brug af banen, måske, alt efter, hvordan vejret arter sig, vil de få en tur mere, inden sæsonen starter, men endnu et tegn på, at vi får en optimal bane, også i 2016. Vi får nemlig stor ros for banens standard og allerede på nuværende tidspunkt i år har vi bestillinger fra grupper af gæster, der ønsker at spille banen igen, netop på grund af dennes stand.  Så stor tak til vores faste greenkeeperteam – Jørgen, Jens, Bo og Mathias – giv dem en stor hånd.

En yderlig udfordring havde vi i vores maskinpark.  Da vi kunne starte arbejdet op igen, stod der på værkstedet en fairwayklipper fuldstændig skilt ad.  Den var allerede planlagt til udskiftning i 2013, men vi havde på det tidspunkt ikke mulighed økonomisk til at gøre noget ved det, da vi det år bl.a. fik uventede store reparationsregninger på en, også nedslidt, traktor.

Nu stod denne fairwayklipper  foran en større reparation, samtidig med, at før omtalte traktor var begyndt at gøre knuder igen, Vi valgte derfor at tage konsekvensen, tog kontakt til en maskinhandler, fik gennemgået maskinparken, lagt en plan for reparation og vedligehold af  det hele, fik et godt leasingtilbud, således vi kunne få en ny fairwayklipper og traktor sammen med et par andre småmaskiner. Denne ekstra leasingudgift har så bl.a. været medvirkende til, at overskuddet ikke er blevet så stort i år som forventet, men vi havde nok, hvis vi ikke havde foretaget dette bytte, i stedet siddet med tilsvarende store reparationsudgifter. Det er disse udgifter, vi fremadrettet gerne vil forsøge at  minimere ved den vedligeholdelsesplan, der er lagt.

Derudover har vi endelig, efter at det hele blæste omkuld i efteråret 14, fået opført vores overdækning på drivingrange. De frivillige, der var startet i efteråret med overdækningen, tog igen en tørn og fik endelig byggeriet færdigt, og med tilskud fra Fritidsrådet, sponsorhjælp fra bl.a. Bygma og Rimeco har dette byggeri heldigvis ikke været den store belastning for vores økonomi. Samtidig fik vi malet alle de andre småbygninger, skraldespande, vaskeplads m.m.  Så det ser rigtig godt ud nu, når man kører ind på klubbens område. Her har vi så til gengæld den næste udfordring, nemlig vejen og parkeringspladsen. Vi fik forskellige, alle gode, forslag til, hvorledes vi kunne forskønne bl.a. parkeringspladsen, så nu må vi til at regne på og finde ud af, hvor meget, der kan laves ved frivillig hjælp, før vi giver os i kast med dette projekt.

For uanset, hvad vi går i krig med, kan dette ikke gøres uden hjælp fra medlemmers side. Vi har godt nok fået nye ejere på banen, men i konceptet ligger, at klubben selv står for al vedligehold og forbedringer. Men som året er gået, ser dette heller ikke ud til at blive et problem fremover, for har vi haft brug for hjælp, det være sig på banens dag i foråret, oprydning og rengøring i efteråret, samt løbende arbejde, det være sig fjerne ukrudt, rense fliser, pudse vinduer m.m. så det altid ser ryddeligt ud omkring klubhuset, vaske og vedligeholde bilerne, rense og reparere printere, ja listen er lang, så har der altid været et medlem, parat til at tage en tørn. Tusind tak for det, det er guld værd for en klub som vores.

Ligeledes en tak til alle de, der gør en indsats i de forskellige udvalg og selv om ingen udvalg skal fremhæves foran andre, er jeg alligevel glad for at fortælle, at vi nu ser ud til at have et velfungerende juniorudvalg, hvilket har gjort, at vi alene i 2015 øgede vores medlemstal hos juniorerne med 13 nye,  lad os håbe, denne udvikling holder, for med en junior kommer der tit og ofte ét voksent medlem.

Hele juniorudvalget har, sammen med fire medlemmer fra begynderudvalget, taget et DGU-kursus som hjælpetrænere.  Det har bevirket, at de på forskellig vis har kunnet støtte René Wiesel i hans arbejde og ligeledes har klubben gjort brug af dem, da vi i 2015 havde flere grupper, det være sig kollegatræf, polterabend, firmaer m.m., der har købt et arrangement med lidt træning, spil på par 3 banen og afsluttet med lidt mad og drikke, alt sammen noget, der luner i klubkassen.  Nu overvejer vi, om vi skal uddanne et par medlemmer på regelsiden, DGU tilbyder forskellige kurser og da alle disse kurser er fuld tilskudsberettiget, koster de ikke klubben noget. Skulle der være nogen iblandt jer, der har kig på noget, der kunne være relevant, så sig til, så undersøger vi, om det er muligt.

Ud over ovennævnte , har vi haft besøg af rigtig mange greenfee-gæster fra hele landet, så til og med oktober fulgte vi vores budget for gæster. Desværre havde vi været lidt for optimistiske for november og december, så vi nåede ikke helt op på det antal, vi totalt for hele året havde budgetteret med, men tager man vejret for 2015 i betragtning, så syntes jeg, vi kan være godt tilfreds. Og selv om vi ikke har restaurant, så har vi opfyldt manges ønske om at få noget at spise efter en runde, så vi har klaret mad fra 2 og op til 67 personer, så også her har vi haft en pæn indtjening.  Også for 2016 ser det godt ud, vi har allerede en del bestillinger fra grupper, så lad os håbe de gode takter her fortsætter.

Når alt dette er sagt, så er vi stadig, som nævnt ved generalforsamlingen i 2015, stadig udfordret på økonomien, så derfor er budgettet lagt ud fra faktiske tal vi kender, nemlig de sponsorer vi, ved vi har pr. 1/1 16, samt det faktiske medlemstal samme dato. Dog har vi budgetteret med lidt højere greenfeeindtægter,og det er bl.a. baseret på nogle af de tiltag vi har for 2016, bl.a. en ”Aabenraa Uge” i uge 29, men også ud fra de forudbestillinger, vi allerede har.

På sponsorsiden er der en lille positiv udvikling i forhold til sidste år – vi har mistet et par sponsorer, men vi har også fået nye til og enkelte har endda udvidet deres bestående sponsorat, men der er stadig et stykke vej, før vi har alle skilte m.m. fyldt op, så her er vi stadig udfordret på indtægtssiden. Sidder der nogen med tanker om mulige sponsorater, så sig endelig til.

Endelig er der så hele medlemssituationen. Vi startede 2015 ud med 401 medlemmer i medlemskategorien ”Aktive Senior”  Udover tilgangen i juniorkategorien, har der selvfølgelig også været tilgang af yderligere medlemmer. Vi har, udover de nye juniorer, fået en tilgang af 24 nye Aktive Seniormedlemmer, samt et par  nye ynglingespillere. Men vi har, i lighed med alle andre klubber også haft udmeldelser, så vi starter året 2016 med 389 medlemmer i kategorien ”Senior” så alene i denne kategori en tilbagegang på hele 36.  Disse 36 medlemmer giver et minus i vores likviditet på ca. 200.000,00, penge som skal findes på anden måde, hvis vi skal have likviditet nok til at opfylde vore forpligtigelser det kommende år.

Nogen vil måske påstå, at disse udmeldelser skyldes uroen omkring økonomien i foråret, men det er ikke det, der kommer frem som grund. Sygdom, flytning og alder er nogle af grundene, men en del siger også manglende lyst og tid til golf. Kigger man så på, hvem det er, der her har meldt sig ud, viser der sig en tendens, som vi har mulighed for at ændre på. Hovedparten af de, der angiver denne årsag, er medlemmer, der i 2012 og 2013 blev medlem via individuelle medlemskaber, dvs. de kom ikke ind i noget fællesskab overhovedet.

Det viser os, at når vi står med nye medlemmer, er det rigtig godt, hvis medlemmet allerede kender én i klubben. Dernæst bliver det en opgave for os som bestyrelse, træner og ikke mindst begynderudvalget at påse, at de nye medlemmer kommer godt ind i træningsforløbet, deltager så længe som muligt i begynderturneringerne og hvis det  er nødvendigt, have tilknyttet en mentor.

Men den største udfordring bliver at få fat i de emner, der er til golf, og her er vi, alle klubbens medlemmer, det største aktiv. Alle undersøgelser viser, og som vi ved selvsyn har konstateret, at kender en nybegyndere  allerede et medlem i klubben, er chancen større for, at vedkommende melder sig ind efter prøveforløbet. Så endnu engang, vi er alle nødt til at kigge rundt i omgangskreds, blandt naboer, kollegaer eller hvor, det nu kan være for at få fat på nye medlemmer.

Fra klubbens side vil der blive arrangeret et par turneringer for nye interesserede, en turneringsform, vi også sidste år gennemførte med succes. Vi starter dog ikke op på helt bar bund i 2016, Vi har 7 nybegyndere, der kun mangler 1 underskrift for at være færdige og vi har 11 skrevet op til at begynde her i foråret.

Til sidst vil jeg slutte med endnu engang at takke alle medlemmer, der giver en hånd med, ja selv det at hilse pænt på gæster og hjælpe dem på vej er en god hjælp. Det giver altid god omtale, hvis en gæst føler sig velkommen og kimen er derfor lagt til yderlige gæster, hvilket er væsentlig for klubbens økonomi. Og økonomi, det er noget, der fylder meget i  det daglige bestyrelsesarbejde, hvor også mange andre ting er på dagsordenen, så også en stor tak til Jer i bestyrelsen for den store arbejdsindsats I har ydet det forgangne år. Håber det gode samarbejde kan fortsætte det kommende år.”

Ad 4

Kent Nissen fremlagde foreningens regnskab. Efter forelæggelsen var der spørgsmål til regnskabet.

Spørgsmål og kommentarer:

Spørgsmål til afvikling af klubbens gæld: Den afvikles med kr. 150.000 om året.

Spørgsmål til regnskabet hvorfor overskuddet ikke er større? Der er en afvigelse på kr. 130.000 i forhold til budgettet: Afvigelserne skyldes især større leasingudgifter, men også mindre indtægt i medlemskontingenter og sponsorindtægter.

NB! Budgettallene skal fremadrettet vises sammen med regnskab.

Regnskabet blev enstemmigt godkendt

Ad 5

Kent Nissen fremlagde bestyrelsens oplæg til budget og kontingentsatser for 2016.

Der var en mindre fejl i tallene fra 2015, men de blev af forsamlingen accepteret som værende uden betydning for det samlede overblik.

Forslag til nye kontingentsatser for 2016

Spørgsmål/kommentarer og svar :

• Stor stigning af kontingent.
  • Hvad får vi for stigningen? Greenfee billettet til gæster?
  • Medlemstallet kan det holdes med den stigning?
  • Lønsiden : det er svært at lave om på lønsiden. Der skal være 2 uddannede for at have 2 lærlinge.
  • Opfordring til at reducere yderligere i lønudgifter.
  • Gratis træning skal bevares. Bestyrelsen overvejer på ny.
  • Der bliver planlagt div. Clinics for hele sæsonen. Nærmere oplysninger om indhold kommer ved sæsonstart.
  • Vi har en negativ egenkapital derfor ser vi på vores tal igen for at finde besparelser.
  • Kontingentet er for et år.
  • Opfordring til dialog med vores långiver om eftergivelse af lån, eller en pause med nedbringelse af klubbens kassekredit.
  • Hvilken rente betaler klubben på kassekreditten? Der betales 1 % i renter indtil 1. april hvorefter den stiger til 5%.

Forslag til nye kontingentsatser

Senior

Ynglinge

Junior

Hverdags flex

Langdistance senior

Ynglinge (L)

Junior (L)

Flex

1900

Prøvemedlemsskab

Passive

Studenter yngl./sen.

Der blev foruden bestyrelsens forslag fremsat yderligere 2 forslag:

Stemmetal:

Forslag 1: bestyrelsens                            : 55

Forslag 2: uændret kontingent                :   9

Forslag 3: stigning 5% i forhold til 2015 :44

1 ugyldig/blank stemme.

Bestyrelsens forslag vedtaget.

Ad 6.

Intet.

Ad 7

Til bestyrelsen blev følgende opstillet og valgt:

Henning Kjeldsen, N. Preben Pedersen, Jytte Callesen og Erik Dahl

Ad 8

Forslag til suppleanter:

Klaus Milton og Peter Riggelsen.

Ad 9

Genvalg af EY

Eventuelt

Turneringsudvalget: Der blev orienteret om årets turneringer, men datoerne for turneringerne kommer før sæsonstart. Klubbens “order of merit” blev uddelt til Dennis Prip Hansen som gennem sæsonen opnåede 115 point

Der vil komme oplysninger om den økonomiske situation i klubben, især når vi nærmer os september 2016.

Nye medlemmer skal der gøres meget ved.

Vil man forbedre standard på par-trebanen. Nej det er meget omfattende og kræver væsentlige ressourcer.

Dobbelt medlemskab Aabenraa/Toftlund stiger? Der er stadig forhandlinger med Toftlund. Der vil først blive sendt girokort ud når der er endelig afklaring. Dobbelt medlemskab Aabenraa/Tønder kr.  500,-

Der er måske mulighed for et større sønderjydsk greenfee-samarbejde. Der vil komme info ud om det.

Jonna Andersen oplyste om en Aabenraa-uge hvor klubben vil lave en åben familieturnering for alle interesserede golfklubber. Turneringen er fastlagt til uge 29. Der vil komme flere oplysninger gennem nyhedsbrev.

Konstituering:

Bestyrelsen konstituerede sig efter mødet:

Jonna Andersen: formand

Asger Schmidt : næstformand

Kent Nissen: kasserer

Preben Pedersen: sekretær

Jytte Callesen: bestyrelsesmedlem

Henning Kjeldsen: bestyrelsesmedlem

Erik Dahl: bestyrelsesmedlem

1. suppleant: Klaus Milton Jensen
  2. suppleant: Peter Riggelsen

(Referent: PP)

Udgivet i Referater Bestyrelsesmøder.