Formandens Beretning 2021

Ordinær generalforsamling torsdag den 27. maj 2021

Formandens Beretning for 2020:

Hvis dette var en TV-udsendelse, ville der nok nu blive sagt “udsendelsen bliver lidt forlænget på grund at Corona”

Vi startede året med en generalforsamling, hvor det så blev mig der skulle tage over efter Jonna, men det blev også året, hvor det er godt at være negativ.

Det var en beslutning der til tider gav et sug i maven, men på den anden side også en lyst til at få løst denne opgave.

Den største opgave var at få alt den viden, som Jonna har opbygget gennem tiden nedfældet på papir, så jeg/vi kunne løse opgaven. Men ikke mindst så den næste formand/bestyrelse også ville kunne læse sig til, hvad denne opgave indebære. Der var jo ufattelig mange ting, som Jonna bare gjorde uden at tænke over det, og det var så alt dette, vi nu skulle igennem. Jeg kan let sætter mig ind i tanken med at det er lettere at gøre det selv, men derved bliver vi også lidt sårbar. Og kan også mærke jeg tit har være ved det samme, at bare gøre det selv, men så kommer vi i samme situation, når jeg stopper.

Da de fleste af os er arbejdsramt, og ikke kan bruge den tid som Jonna har gjort i så stor stil, skulle vi derfor have lavet en bemandings plan.

Så kom der info om heste der have været inde på banen, og en flagstang der var knækket i blæsten… det bliver en lang sæson tænkte jeg. Men det var jo i småtingsafdelingen, set i lyset af, hvad der rent faktisk kom til at vente os af udfordringer.

Et af de første nye tiltag vi satte i gang, var at lave et fællesmøde med de forskellige klubber i klub, vores udvalg, Greenkeeper og PRO. Dette blev planlagt og sendt ud, men så trådte den ny regeringen endelig i kraft, og børnenes statsminister blev pludselig også statsminister for os alle og hun fik lukket alt ned på grund af Corona, så mødet blev aflyst.

Så nu var det et skridt frem og 2 tilbage. Mødet blev dog afholdt i slutningen af september, og jeg synes selv det var et godt møde Vi vil udvide det med formænd i hjælpegrupperne til i år, hvis der bliver mulighed for det.

Corona er nok et ord de fleste vil kunne huske 2020 for, og vi måtte gøre ting, som aldrig er sket før.

Hvem havde troet, nu næsten 1½ år efter, at vi stadig er ramt af Corona og alle de restriktioner!

Der var desværre ingen corona-mappe inde på kontoret jeg kunne tage frem og kikke i eller slå op i, hvordan vi skulle ager i denne situation. Der var ingen der har prøvet før, og heldigvis for det.

I AaGK startede det med at vi lukkede Indoor før tid, dagen efter kom der fra DGU at de opfordrede til at vi lukkede banen, trænings område og klubhus. Det var kæmpe udfordringer, for en ny formand, Men med god opbakning fra bestyrelsen, tog vi så den beslutning, om at ikke lukke alt, men banen forblev åben.

En del af de andre klubber havde jo lukket i forvejen på grund af bane ikke var klar, men vi havde jo en bane som stod fint, årstiden set i betragtning. Så deres beslutning om at fortsat holde lukket var jo ikke så svær.

Sagt på en anden måde, hvis vi tog beslutningen om at lukke banen, var det en beslutning vi tog for alle. Men lod vi den være åben kunne den enkelte jo selv vurdere, om man turde gå på bane.

Uanset hvilken beslutning vi havde taget, ville der komme en masse kritik, og jo tak, det kom der også, både fra vores egne medlemmer men også ukendte, som sendte mails og udtrykte utilfredshed med vores beslutning, men det var nok mest fra medlemmer i de klubber som have lukket.

Men vi kom også igennem dette.

Uanset hvad vi besluttede, ville vi få problemer og kritik. Og det fik vi også. Dog skal siges, at de fleste af jer bakke op om vores beslutning, og stor tak for det.!

Som man siger: det man ikke dør af, bliver man stærkere af, og det gav også lige lidt ekstra hår på bryste. 

Vi fik også fint besøg, Politiet kom på besøg. Vi var blevet politi anmeldt. De havde fået tip om, at der skulle være en turnering i gang, det var dog bare Herreklubben som var lidt klumpet samme på Golfbox. De kikkede sig omkring og kunne se vi have lukke klubhuset, dog havde vi være så flinke at holde en dør åben, så dammene kunne komme på toilettet. Kommentaren fra politiet var, at lidt humane er i dog! De var dog mest interesseret i at snakke med Preben Westh da de så han kom gående fra hul 9.

Jeg blev også spurgt, om det var nødvendigt at skrive det i et nyhedsbrev at vi var politianmeldt, og ja det er nødvendigt, da rygter løber hurtigt, og derfor vil jeg hellere sige det som det er, så der ingen tvivl er. Det kunne måske også fortælle den, som har anmeldt os, at vi havde styr på det, og fulgte reglerne.

Nyt forsøg var så, at sende et spørgeskema ud til vores medlemmer, og det virkede rigtig godt, men også her, var der nogen der blev stødt over det. Men uanset er det er godt værktøj, som vi nok vil bruge igen.

Så kom der lidt lempelser fra DGU, og vi kunne så spille 2 flights i et stykke tid. Man må sige, I  medlemmer har været gode til at følge de nogle gange lidt underlige regler vi har sat, så tak igen for den opbakning, i denne svære periode.

Sprit i bagagen, som før kun var til indvortes brug, blev nu også brugt til hænderne. Hvilket var nyt især for herreklubben.

På et tidspunkt da det var meget hektisk, løb det lidt løbsk på Facebook, og det var ikke kun mig eller bestyrelsen, som stod for skud, men også medlemmer indbyrdes, og det er der jo ingen grund til. Vi er jo voksne mennesker, så lad os opføre os derefter. Kæmp på bane, og ikke på Facebook.

Husk at nye medlemmer skulle gerne føle at det er en hyggelig klub at komme i

Som ny formand var det ikke kun Corona jeg kæmpede imod, men skulle også lære kommandovejen igennem organisationen, og det gav da et par over fingrene.

Jeg er jo ikke en ny Jonna, så vi skulle lige alle sammen finde vores hylde. Jeg synes personligt, at det fungerer fint nu.  Jeg var jo godt klar over der ville være nogle kanter der skulle slibes, men det fik vi også styr på, og jeg lærte også, at ændringer og nye ideer, ikke skal gå alt for hurtigt. Der er stadig lidt “sådan plejer vi ikke at gøre” som vi skal igennem.

Midt i det hele kunne vi så bringe den dejlige nyhed, at vi har lavet en aftale om frispil sammen med Benniksgaard. Og det vil jeg gerne send en stor tak til Ronni, da det var ham og Rene fra Benniksgaard der havde snakke sammen, hvorefter vi så tog over. Dette er ikke kun godt for det enkelte medlem, at vi kan spille hos dem også, men reklameværdien er stor, at vi kan skrive “bliv medlem hos os og spil på 2 baner for samme pris”.

Vi ved jo godt at deres fordel er vi har en bane det meste af året, men der er jo også plads til dem.

Det er ikke kun en medlemsfordel, men også en fordel for klubben, da også vi kikker på de muligheder, at lave fælles turneringer og dele erfaringer.

Et af mine ønsker var også, at vi fik lavet en strategi for AaGK, og den fik vi lavet og har kaldt den AaGK25. Det er en vision om, hvor vi ønske at se os selv om 5 år, og det skulle så gerne hjælpe os alle til at kikke i samme retning, og ikke lade os slå ud af kurs bare fordi der kommer en Corona forbi. Den får vi lagt op på vore hjemmeside så kan I læse den hvis I har lyst.

Vores åbningsturnering trak lidt ud, da det jo ikke helt er det samme hvis vi ikke må sidde bagefter og få en snak og en fadøl. Men den blev så lidt senere afholdt som Ronnies PRO turnering, desværre med løbende start og ingen pølser. Nu ikke helt det samme. 🙂 Og i år er vi stadig lidt ramt af dette.

11.06.2020 fik vi så den nyhed vi alle havde ventet på, at nu kunne vi være 100 samlet fra 8.juli, og så fik vi travlt, med at få gang i diverse turneringer og ikke mindst med at få ”Uge29” klar.

I juni fik vi også besøg af Torsdags herrerne fra Sønderjyllands Golfklub, og her gik jeg med på deres formandsflight for at lave lidt marketing for klubben, og det må have lykkes, for nu har vi fået en dialog om at lavet en årlig turnering, en dag hver sted, og en vandre pokal men det finder herreklubben sikker ud af hvordan det kommer til at køre. Men der er jo kommer en håndfuld af herrerne tilbage hjem til os igen, og det er rigtig dejligt. Som der var en kæk en fra Sønderjyllands der sagde, at han ikke ville flytte herud, men han havde et par stykke som gerne måtte flytte…

Kunne kun siger at jeg også havde nogle vi kunne bytte med, men sådan er det jo.

Som vi siger lad og fokusere på muligheder og ikke forhindringer.

Midsommerturneringen blev afholdt med næste 90 deltager, stadig med løbende start, da her var vi endnu underlagt forsamlingsforbuddet på max. 50 personer. Men denne gang var der så en præmie overrækkelses, så langsom begyndte det at ligne en normal golfturnering.

I forbindelse med Midsommer turneringen blev afholdte havde vi den bedste Golfens dag nogen sinde. Ronni havde sagt at skulle der være nogen, så starter jeg et hold næste søndag kl. 11, det blev hurtig klar at et hold ikke var nok. 19 nye startede på hold så det er jo helt fantastisk.

Samme weekend blev der også afhold D-tour et arrangement fra DGU for næsten 100 unger i alder fra 8-24år, og helt utroligt at se de små og hvad de kan.

Uge 29 blev nok uden at overdrive en succes. Med 572 startende deltager fra 34 forskellige klubber, kan vi ikke klage. Og her vil jeg endnu engang takker de mange som hjalp med at få ugen gennemført… tak for det.!

Vi lavede et overskud på ca. 88.000, – og det kunne nok havde været større, men på grund at vi lidt kom sent i gang igen på grund af Corona, og faktisk var det kun ugen inden det blev godkendt, at forsamlingsforbuddet blev hævet til 100 personer, måtte vi derfor selv lægge nogle penge i til præmier, hvor vi normalt har mere fra sponsorer. Og antal deltager gjorde også vi måtte finde lidt ekstra og lave 4. pladser i præmier og ikke kun 3.

Vi er klar igen i år, så markere allerede nu denne uge, til lidt Golf, og rigtig meget hygge.

Vi sagde sidste år til generalforsamlingen, at vores primære Focus var at skaffe nye medlemmer, og det må vi sige at det lykkes. Vi optaget 119 nye medlemmer nye som gamle der er kommet hjem igen. Nogle er så stopper igen, men Netto har vi sagt velkommen til 100 nye medlemmer, og der var rigtig mange nybegynder men også golfspiller, som er kommet over til os, eller nogle som er startet igen.

Vi kan nok uden tvivl takke Corona for den store tilgang, men vil nu også men at vi har været meget aktive, og her kan vi nævne, at udover Golfensdag, som gav en del medlemmer, har vi også haft gang i Paragolf, Diabetes/Kronikker golf, som i samarbejde med Kommunen har hjulpet nogle i gang med at spille Golf, og sidst prøvede vi at køre en kampagne på vores Passive medlemmer, men de er stadig passive.

Vi har som forventet mistet nogle at de nye igen, men netto starter vi med 61 flere medlemmer i januar end sidste år. Og kan vi holde det på en netto tilgang er det godt.

Det skal så dog siges, at nogle stykker er siden stoppet da de fik regningen, da de ikke var klar over man skal melde sig ud udgange at oktober.

Vi har kikket mange ting igennem, for når vi har svært ved at få flere medlemmer, må vi spare på udgifterne.

Derfor har vi har fået nye maskiner til Greenkeeper, og buggys er skiftet, men de er alle sammen leaset.

Så har vil lavet ny aftale med Fuglsang om en ny automat, som også kan tage dåser, så vi nu har Freebird alkoholfri øl. Vores kaffemaskine, er også ændret, samt el-aftale, Credit kort aftale, fjernet betalingsterminalen i kontoret osv.osv.

Samlet har kunne spare en del ved disse ændringer, så det er jo også penge.

Samt har vi søgt om hjælp for mistede indtægt i forbindelse med Corona, og her fik vi næste 20.000 der faldt på et tørt sted.

Jytte, har sidste år været meget aktiv i hverveudvalget, men især i forbindelse med søgning at tilskud eller bevillinger til de forskellige ting vi har startet, og her har vi samlet fået 40.000 til forskellige ting. Og vi har gang i nye søgninger af forskellige former af tilskud, så som til reparation af Hul 18, men også omstilling til Grøn energi.

Tror også hvis I spøger vores Greenkeeper så har det være en god periode det sidste års tid. Maskinparken er helt up-to-date, masser af træer, og robot klippere til at hjælpe, så tror det er på kontoret vi skal investere lidt næste gang det må nu være vores tur.

Vores forskellig hold har klaret sig rigtig godt i år, bl.a. blev Marente Sønderjysk mester. Stort tillykke med det.

Eliten vokser hver sæson og flere spillere får øjnene op for sammenholdet og udviklingen i klubben. Igen i 2020 var der sportslig fremgang, da både dame og herrer holdet rykkede en division op, så vi nu er repræsenteret i 3. div. i begge rækker. Herreholdet er rykket op 3 gange de sidste 4 år, og målsætningen er oprykning til 2. div. inden 3 år. Damerne vandt suverænt oprykningsspillet i 2020, med mange slag til nummer to, og her er målsætningen ligeledes oprykning til 2. division. Og hvad vi har set indtil endnu i år skal dette nok lykkes. Og vi kan se de er startet rigtig godt i år så mon ikke vi kan håbe på noget oprykning i år også.

Individuelt var flere spillere repræsenteret i eliteturneringer og Ecco Touren rundt omkring i landet, men grundet corona var flere spillere udfordret, da turneringsplanlægningen var besværliggjort. 

Astronauter/junior

“De sejeste golfere i klubben” Astronauterne voksede også i 2020. Faktisk er de nu så mange at de er blevet opdelt i “juniorastronauter” og “seniorastronauter”, for at sikre kvaliteten i træningen. Der er fart på til træningerne og de sætter et specielt præg på klubben, og det vi gerne vil signalere som klub. 

Juniorerne holder godt sammen og den gode gruppe på 8-10 spillere møder altid op til træning. Det kunne vi nok lære lidt af..

2020 fik vi også startet en hjælpegruppe som tager sig af servicevogn, det lyder bedre end kontrolvogn, men det har desværre vist sig at det er nødvendig, vi har set og taget folk i at snyde. En ting er hvis en greenfee gæst prøver at snyde, men når vi har egne medlemmer der tager greenfee gæster med ud og glemmer at betale, så går det ud over os alle. Og vi må sige i har alle taget det alvorligt, jeg modtager ofte opkald når nogen af jer ser noget mistænksomt, og det virker, Jeg kørte personligt ud til nogen på hul 8, som have lidt rod i regnskabet som man siger 🙂 Og flink som vi er fik de muligheden for at betale via. MobilePay eller sige tak for i dag.. Så de betalte og tror de have en god runde. Men det er signalværdien i dette der er vigtig.

Preben Skellgaard blev årets frivillige hjælper efter afstemning fra medlemmer, og det er fuldt fortjent.

I år vil vi også starter gruppen ”husudvalget” op, hvor Ole Svenningsen har være så flink at sige ja til styre denne gruppe. Grundet er vores klubhus begynder at være lidt slidt, så derfor begynder vi nu at følge op på de ting der måtte komme.

Så her til sidst vil jeg bare lige fortælle, at selv om kontoret tit er tomt, er det ikke fordi vi i bestyrelsen ikke er aktive i hverdagen, det er vi meget endda. Og nok også mere end jeg troede, men jeg tager et år mere og ser så om vi kan klare dette uden Jonna på sidelinjen. Vi har delt mange opgaver ud, og det hjælper, men i sidste ende skal alle disse opgaver jo styres og ja det er en opgave i sig selv. Men i det vi nu flytter butikken ind på kontoret, kan vi måske være bedre dækket ind og derved have lidt bedre service for jer medlemmer og ikke mindst vores gæster.

Og vil gerne komme med en opfordring til jer medlemmer, og det er:

Husk når en af vores ansatte, eller bestyrelsesmedlem er ude at spille golf, så er de det fordi de kan lide at spille golf, og de har fri igen som jer. Giv dem denne runde i fred, og så kan man få en snak og komme med gode ideer når man kommer ind.

Jeg synes at der er træls at vi skal hører, at der er nogen der tager til andre klubber for at kunne spille i fred og ro.

Og sidst men ikke mindst, vil jeg gerne give en stor tak til vores barneejer som virkelig gør noget for klubben. Vi kan alle se de træer hvor det pynter på banen, og vi frem til at de kommer rigtig i gang.

Men ikke mindst det med når vi mangler noget i klubben, bliver det bestilt, og ”så finder vi ud af det senere” er den kæmpe hjælp og støtte for bestyrelsen og ikke mindst klubben… Stort tak herfra.

Husk ugen 29 nærmer sig, og igen i år har vi bruge for frivillige til at gøre denne ugen til en succes igen i år. Men vi vil snart lave en tilmelding hvor man kan melde sig på, og bare en lille håne kan være en stor hjælp.

På forhånd tak..

Ellers vil jeg bare siger tak for jeres opbakning igennem dette 1.år.

Klaus Milton Jensen
Formand
Aabenraa Golfklub

 

Læs også Referat fra Ordinær Generalforsamling her

Se Bestyrelsens sammensætning her

Udgivet i Nyt fra Aabenraa Golfklub, Referater Bestyrelsesmøder.